IKLAN KAMI DI MUDAH.MY

Wednesday, January 27, 2010

en. zul, anak ayam belanda saya banyak mati laa. camner yer???


ok bertemu kite kembali..

ramai sungguh sahabat2 yg baru berjinak2 dalm dunia ayam belanda nie tanye kat aku.. anak ayam belanda senang mati, susah nak jaga & byk penyakit..

hmm.. kat sini korang meletakkan 100% kesalahan kat ayam tu.. ada tak korang tanyer balik diri korang.. adakah aku punca ayam tu kojol???.. meh aku tlg jawab.. ye!! ko ler puncanyer.. hahaha pueh hati den.. jgn marah gurau jer..

ok meh kite senaraikan masalah utama yg menimpa kepada anak ayam belanda yg comel tu meninggal dunie.. huhuhu

1. anak ayam belanda usia 3hari ke sebulan memang sensitif tahap cipan dengan persekitaran.. maksud aku reban korang ler.. tak kisah reban korang nie senget menanti rebah ker.. reban tak cukup sifat ker tapi apa yg penting?? reban atau sangkar atau kotak untuk asuhan anak ayam yg diletak diluar rumah mudah terdedah kepada perubahan cuaca.. samada terlalu panas atau terlalu sejuk.. abis tu abg zul.. camner nak tau ayam tu sejuk ker panas ker?? meh aku ajor korang..



1.1 GAMBAR ATAS KIRI: kalau perhatikan betul kalau anak ayam tu bebas bergerak disetiap sudut brooder korang makner anak ayam korang dalam keadaan selesa..

1.2 GAMBAR ATAS KANAN: kalau anak ayam dalam kedudukan berkumpul disudut brooder.. maknanyer ayam korang dalam keadaan kesejukan.. selalu terjadi kalau cuaca sejuk & berangin.. pastikan brooder ditutup sekelilingnyer agar angin sejuk tidak dapat masuk kedalam brooder dan jika perlu tinggikan watt mentol lampu anda atau rendahkan kedudukan mentol lampu anda.. pandai2 korang2 la adjust

1.3 GAMBAR BAWAH KIRI: kalau anak aym mmg dok betul2 bawah mentol.. mmg anak ayam korang betul2 dalam kesejukan.. cianyer die.. so, apa yg korang perlu buat tinggikan watt mentol atau rendahkan kedudukan mentol.. kalau tak bleh gak sila pastikan yer lubang angin ditutup. tinggalkan sedikit lubang untuk pengaliran udara keluar masuk.. jika lantai brooder berjaring.. lapikkan ler dengan surat khabar sebab surat khabar nie penebat haba yg paling baik(info nie aku dapat dari seorang pendaki gunung everest berbangsa India yg menceritakan rahsia sherpa meletakkan beberapa keping surat khabar didada mereka bagi mengelak kesejukan melampau semasa mendaki gunung everest)

1.4 GAMBAR BAWAH KANAN: kalau anak ayam cuba menjauhkan diri dari mentol itu bermakna suhu dalam brooder terlalu panas.. so jgn plak korang off terus mentol tu..kang kojol lak anak ayam tu.. apa yg korang bleh buat tinggikan kedudukan mentol atau nak jimat? kurangkan ler watt mentol tu..

nota kaki: mentol baper watt nak kene pakai abg zul?? ikut besar mana brooder korang ler lagi besar brooder lagi tinggi watt mentol atau lagi banyak mentol ko kene pakai.. biasanyer kalau saiz brooder 2x2kaki aku pakai mentol 40watt sebab reban aku kat luar dan cuaca kat beranang sangat sejuk & berangin kalau waktu malam. korang boleh offkan mentol pada waktu siang dan on kan waktu malam kalau usia anak ayam sudah melepasi usia 2minggu.. dah lepas sebulan baru tak guna mentol.. tu pun kene tgk gak kalau2 hujan lebat semacam jer elok ler on kan lampu.. supaya anak ayam korang tak stress..

2. reban kotor nak mampus.. siapa ada bangkai ayam korang tak buang.. nie lagi satu masalah. reban yg bersih mencermin kan diri anda samada pembersih atau pengotor.. setuju tak??? bagus ler kalau setuju kalau tak setuju?? ada aku kesah.. hahaha. abg zul camner nak pastikan reban kite bersih tak ada kuman?? laa.. sama mcm korang jaga umah korang laa.. mesti nak kene sapu/mop/lap kan??? camtu gak reban ayam.. aku gunakan sabun khas anti kuman untuk bersihkan semua reban dan kandang.. kalau tak der dettol pun bleh jugak.. elok sembur anti kuman sebelum bawa masuk anak ayam ke dalam brooder.. banyak mana nak sembur pandai2 korang laa.. dah abis sembur tunggu kering dulu.. dah kering baru masukkan anak ayam.. insyallah anak ayam korang tercegah dari penyakit..

3. mak aih.. ko bela ayam ke hama??? hama nie kire adik beradik drakula pengisap darah.. kalau kene kat anak ayam.. comfirm aruah.. so cara nak kasi mampus ini hama ko g kedai racun/baja g ler beli malathion.. racun nie bagus untuk membunuh hama dan kutu cara nak guna sembur kat reban pun boleh atau lebih extrem lagi ko sembur kat bawah kepak dan perut ayam (ayam dewasa yer bukan anak ayam) yg dah kene hama tu.. insyallah ayam anda akan bebas dari hama.. ada org suka guna cara traditional blend halia dgn bawang putih pastu sembur kat reban.. tu pun bagus laa jugak cuma aku takder masa nak buat camtu.. huhuhu

4. anak ayam perlukan makanan yg mencukupi untuk membesar.. so jgn la plak korang catu makanan anak ayam tu... buat permulaan bagi makan dedak kuning halus dahulu pas seminggu dua baru tukar dedak hitam.. aku pakai brand goldcoin.. kalau takde ffm ke cargill ker.. pun boleh..

5. bagi air bersihkan kat anak ayam.. elak kan air berklorin sebabnyer boleh menjadi punca utama anak ayam mati.. aku bagi air bertapis kat anak ayam.. lantak ler janji anak ayam sihat..

6. mmg laa korang dah bagi makan n minum ayam tu cukup.. tapi korang kene gak rajin perhatikan perangai anak ayam korang.. kalau ada yg perangai pelik mcm tak makan.. monyok.. mata bengkak dan berair.. asingkan.. walaupun org memandang rendah tentang teknik pemerhatian ayam semasa makan.. tapi itulah rahsia untuk memastikan hanya ayam yg terbaik sahaja ada kat reban korang.. yg sakit aku tak simpan.. sembelih jer.. kenapa abg zul sembelih? aku sembelih sebabnyer aku takde masa nak jaga anak ayam yg berpenyakit.. lgpun lagi lama aku simpan lg senang penyakit merebak.. dan sebelum aku terlupa ayam kerap kene penyakit bermula pada usia 3minggu hingga 8 minggu.. lepas umur tu jarang2 kite lihat ayam tu sakit.. tak caya? tanye ler aku.. hehehe.. untuk makluman korang juga induk ayam yg berpenyakit dapat memindahkan penyakit ke dalam telur yg dihasil oleh induk aym tersebut.. so jgn igt anak ayam korang takder penyakit lak.. mencegah lebih baik dari mengubati.. igt yer..

7. kerap juga berlaku anak ayam belanda kene serangan nyamuk.. yg menyebabkan kepala ayam belanda tu bengkak.. cara nak ubat aku letak minyak gamat.. beberapa hari kemudia ok laa.. tapi kalau ada luka aku sembur iodin.. cara nak mencegah dari serangan nyamuk sudah tentukan bukan dengan cara menyembur racun serangga tetapi dengan cara korang pasang lampu kat dlm reban.. insyallah nyamuk2 yg berkeliaran dlm reban abis dimakan oleh ayam2 tu.. serangan lalat pada anak ayam juga akan membuat anak ayam stress.. biasa kalau musim lalat banyak aku akan letak daun serai wangi atau daun kari didalam reban.. mmg berkesan..

8. anak ayam belanda kebiasaanya aku lepaskan semasa usia 3bulan ke atas.. bile lepas anak ayam belanda dengan rakus akan memakan rumput yg tumbuh melata disekelliling reban.. ada eloknyer sekiranya anda pastikan tak ade orang yg meracun plak rumput tu.. kes camnie sering berlaku dan pemilik ayam tak perasan punca kematian ayam belanda mereka adalah disebabkan racun rumpai yg disembur pada rumput.. kalau dah kene racun tu tawakal jer laa.. sebab ayam belanda dnoul termakan rumput beracun tapi selepas beberapa hari pulih sendiri.. tapi kalau dah ajal nak wat camner.. beringat jer laa..

jgn malu2 dan segan. rajin2 ler membaca. kalau takde duit nak beli buku panduan cari jer maklumat yg bersepah kat internet nie.. kalau malas membaca.. rajin2 ler bertanyer kat otai2.. comfirm cemerlang.. wokey sekian sahaja untuk seketika ini.. majula ayam untuk semua.. wassalam

No comments:

Post a Comment