IKLAN KAMI DI MUDAH.MY

Monday, June 8, 2009

ALAHAI AYAM MUTIARA

sebelum ni aku dah citer camner ayam mutiara dari 100 ekor jadi 30 ekor... skang nie yang tinggal adala 20 ekor... selepas ada gak yg MATI dah bile dah besar..
alkisah ayam mutiara nie laa buat aku lemah semangat nak bela ayam.. mana idaknyer... hari2 aku n anak buah aku ayid jadi pengali kubur sepenuh masa.. sampaikan pokok durian yg tak pernah berbuah leh lak berbuah sebab kat bawah pokok tu ler kiteorang selalu tanam bangkai ayam2 tu... tu lah hikmahnyer.. Allah tarikh rezeki aku bela ayam mutiara tak sangka lak rezeki tu ada kat pokok durian.. hehehe
tapi tak per... aku nie jenis x putus asa.. selepas dah tau ayam2 tu kene coryza (buat kajian kat internet & dapatkan nasihat dari kapten zaman dari sungai sekamat, kajang) aku terus mendapatkan ubat erythomycin dari kedai jual dedak kat kg. sungai chuah kajang.. TQ kapten.. tabik spring kat ko la...
alhamdullilah nampak perubahan kat ayam2 tu.. lepas tu lak partner aku nol cakap ada orang kampung die kat pontian nu haa cakap kalau ko nak ayam2 tu sihat campurla serbuk kunyit kat dalam makanan & minuman die... aku pun ikut jer laa. selepas seminggu dah bagi dedak/jagung campur serbuk kunyit tak sangka lak... x der sekor pun ayam mati.. allahamdulilah.. x sangka ek.. kunyit pun leh jadi ubat ayam..
skang nie.. ada laa dalam 20 ekor anak ayam mutiara yg dah netas guna inkubator sebab nak arapkan ayam2 tu mengeram... sampai tembelang telor tu die tak ngeram. lagipun die ngeram kat semak sebelah lot tanah... takut weeii nak masuk semak tu.. sebab dah penah ular sawa masuk kat dalam reban bawah kandang kambing dan telah mengkendurikan 2 ekor ayam laga...
harap2 generasi ke-2 anak ayam mutiara nie sihat2 dan dapat hasilkan anak ayam yg lebih banyak... amin..
sapa2 nak anak ayam mutiara leh ler beli kat aku.. tapi wat masa nie tak leh jual banyak la.. sebab mmg tak banyak pun anak ayam mutiara nie.. hehehe
wasalam

p/s layan ler gambar2 ayam mutiara nie.. zassssss!

No comments:

Post a Comment

Post a Comment