IKLAN KAMI DI MUDAH.MY

Tuesday, October 27, 2009

kenapa ayam aku tak nak bertelor???

nie le blok yg baru lebih besar dah selesa.. dan
yg paling best tiada gangguan siap ada tempat
bertelor/mengeram bertaraf 5stars.. hehehe

nie kat blok lama.. agak sempit/bising dan byk
gangguan dari ayam kat luar..

salam,

rasenyer dah lebih 2bulan aku kurungkan 12ekor induk ayam kg dengan pejantan aym kg.. tapi masalahnyer tak juga bertelor.. sampai ada beberapa ekor induk telah mencapai berat melebihi 2.5kg (mentekedarah mengabis boreh den yo!!)

tgk dari bont*t ayam tu mmg dah jatuh n tunggu masa nak bertelor.. tapi tak bertelor jugak.. agak pelik aku tengok peel ayam nie.. ahad 11/10 aku tukar kan blok induk tu kat tepi stor.. blok tu lebih luas dan siap dengan tempat bertelor/mengeram.. dan ada juga beberapa ekor induk ayam sedang bertelor/mengeram dalam tu...

tak silap aku khamis lepas aku dah perasan ada sebiji telor kat atas tanah dlm reban tu.. dan ahad lepas ada 6bj lagi ayam tu bertelor kat atas tanah... ha!! sah ayam tu dah bertelor.. kalau aku tau ayam tu ada masalah nak bertelor kat blok dulu dah lama aku pindahkan ayam2 tu kat blok lain.. so, kesimpulannya:

1. induk ayam tak akan bertelor sesuka hati die.. maknernyer ayam nie mungkin memerlukan persekitaran yg lebih tenang/ kurang gangguan untuk bertelor.. blok sebelum nie mmg bising ngn anak ayam disebelah blok..

2. kebetulan time tu ada induk ayam kg lain sedang bertelor kat tempat bertelor so, secara tidak langsung memberi motivasi(sesuai ke perkataan nie) kepada induk ayam muda untuk bertelor..

3. keluasan reban juga mungkin memainkan peranan penting.. blok sebelum nie agak kecil.. ini mungkin menyebabkan pergerakan ayam tu terbatas dan membuat ayam tu stress (dgn aku sekali stress sebab ayam2 tu tak bertelor)...

moralnyer.. kene lebih prihatin kat ayam nie.. ayam pun cam manusia gak..

1 comment:

  1. wah... bnyak lah telur-telur ayam kg ko... kalau tak ada tempat nak eram kan .. hello-hello lah teman ni yer... ahaksss

    ReplyDelete