IKLAN KAMI DI MUDAH.MY

Friday, November 13, 2009

kursus sembelihan halal...

ni pisau buat tempatan... boleh tgk kt website
die http://damarulan.vox.com/
lebih kurang camnie kot rupernyer..


salam,

semalam 12.11.09 abg halim baru sajer berjaya menamatkan kursus sembelihan halal anjuran JAIS yang diadakan selama 2hari di Pejabat JAIS Shah Alam. kursus yang dijalankan selama dua hari telah dihadiri seramai 23orang perserta dari pelbagai latarbelakang.. ada yg penternak dan ada juga pengusaha premis sembelihan/proses ayam yg mana mereka ini sedang berusaha untuk mendapatkan sijil halal bagi premis mereka..

kursus ini bukan hanya teori sahaja tapi para peserta juga diberi peluang membuat latihan praktikal.. abg halim dapat peluang sembelih seekor lembu semalam..(mmg die dah biasa wat keje tu).. so raya korban nie panggil abg halim jer ler sembelih lembu yer.. hehehe

kursus nie juga tak abis camtu jer.. para peserta akan dikehendaki menduduki peperiksaan bertulis dan lisan.. so, pengetahuan asas fardhu ain adalah wajib bagi setiap peserta yg nak amik dan lulus kursus nie..

bagi peserta yg lulus akan berjaya memperolehi kad tauliah sembelihan halal.. kire dah boleh keje kat rumah sembelihan ler.. walau bagaimanapun, JAIS akan memantau premis/ladang kite bagi memastikan syarat kemudahan tempat/ rumah sembelihan dipatuhi..

semlm petang abg halim call tanyer pasal pisau yg die gunakan untuk sembelih lembu tu bagus n minta aku carikan (pisau tu ada jual kat kursus tu.. tapi mahal sgt) selepas abg halim bg spec yg die nak aku terus call lazuli tanyer dieorang ada ke pisau sembelih.. lazuli kata ada brand F.Dick made in jerman panjang 12inch harga rm150 lebih..

kalau tak ada apa2 hal hari nie gak aku g beli pisau tu...

No comments:

Post a Comment

Post a Comment