IKLAN KAMI DI MUDAH.MY

Tuesday, November 24, 2009

update

salam,

dah seminggu lebih aku tak menulis dalam blog nie.. agak sibuk skang nie.. tambahan plak byk bender nak dipikirkan...

so ada beberapa perkara yg nak bgtau:

1. inkubator dah direpair... mula2 dulu nak minta ms. ng buat complete set controller system.. tapi kos nyer boleh buat aku pitam tak jadi ler aku nak buat... last2 abg bedin gak yg buat semula system tu dengan harga yg jauh lebih murah... system tu siap dengan backup thermostat caem yg aku beli dari nizam dan masih menggunakan cotroller omron cume ada tambahan relay dan contactor.. dah abg bedin juga pasang alarm system kat inkubator.. siren tu dari alarm kete myvi. ayid beli alarm kete tu kat brother semenyih... dah test dan mmg berfungsi.. sesuai untuk ayid yg kalau tido mmg tak sedar diri... cume auto turner lak problem.. jap ok jap idak.. kene ler abg bedin datang lagi tgk inkubator tu... nak wat camner??

2. sabtu lepas, aku g maeps tengok junaidi aka hachiroku berniaga.. hmm walaupun kat maeps tak ramai umat yg datang tapi best ler sebagai platform untuk penternak bertemu pelanggan.. seronok gak melayan pelawat yg bertanyerkan pelbagai soklan.. byk gak junaidi jual inkubator/anak ayam kat sana..

3. jualan kambing nak dekat raya haji nie agak memberangsangkan.. berpuluh2 ekor dah ditempah... nie pun nak g amik lagi stok baru..

4. hujan yg agak kerap berlaku menyebabkan kadar pembiakan lalat yg agak merimaskan.. kat mana2 pun byk tul lalat.. sampai kat kete aku beribu lalat landing.. kuang ajar tul.. walaupun dah sembur e.m. tapi lalat masih tak kurang. walau bagaimanapun bau busuk dari reban ayam dan kandang kambing dapat dikurangkan dengan baik...

5. alhamdullilah.. walaupun hujan kerap sgt turun tapi ayam2 semua berada dalam keadaan sihat... bg memastikan ayam2 tidak terkene penyakit seperti coryza atau cocissdiosis.. aku akan larutkan serbuk merah keluaran sunzen dalam air minuman ayam dan bagi selama 5hari berturut2.. hasilnya ayam lebih sihat dan tidak berpenyakit.

6. semalam tenghari abg bedin call bgtau bakal pelanggan die En. Ubaidillah dari Pertubuhan Peladang Kebangsaan (NAFAS) tengah tgk inkubator die. oleh sebab en. ubaidillah nie nak lihat sendiri org yg dah guna inkubator nie, abg bedin cadangkan kami.. aku dengan berbesar hati mengalu-alukan lawatan en. ubaidillah ke beranang. memandangka beliau sebelum nei dok kat kg sesapan batu minangkabau, tidak menjadi hal beliau untuk datang ke sini. dalam kul 3lebih dierang sampai.. oleh sebab aku dan abg halim terikat dengan kerja masing2.. ayid ler sorang2 bagi penerangan kat mereka.. alhamdullilah segala berjalan lancar. semoga abg bedin dapat bisnes dengan dierang.. (P/s: jgn lupa kiterang yer kalau dapat bisnes tu... hehehe)

wassalam..

No comments:

Post a Comment